De perfecte beeldadvertentie: 5 tips voor je aan de slag gaat

Een beeldadvertentie is een grafische advertentie, die je kunt tonen in het displaynetwerk van Google. Je kunt hier dus beeld en beweging gebruiken. Ik geef 5 tips hoe je een goede beeldadvertentie maakt.

1 ] Gebruik bewegende beelden
Het is goed om bewegende beelden te gebruiken in jouw advertentie, want dit zorgt voor dynamiek. Een advertentie valt zo meer op voor een bezoeker. Een advertentie moet dan wel opgemaakt zijn in HTML5 (en dus niet in Flash). Het voordeel hiervan is dat HTML5-banners in de meeste moderne browsers getoond kan worden. Er zijn allerlei programma’s om HTML5-advertenties te maken, zoals bijv. HTML5maker.com of Google Web Designer.

2 ] Verras de kijker
Natuurlijk is het goed om de kijker te verrassen met een prikkelende advertentietekst of een opvallend beeld. Denk bijv. aan ‘Kijk niet zo moeilijk’ (de recente campagne van Film.nl). Het is natuurlijk veel makkelijker om te zeggen ‘Stop met downloaden van films’, maar door een leuke invalshoek te kiezen en BN’ers te gebruiken, ontstaat er echt iets moois. Dit kun jij ook op kleine schaal doen. Tip: schakel een marketingbureau in.

3 ] Let op: maximaal 150 kb
Een beeldadvertentie in Google AdWords mag maximaal 150 kb zijn. Houd hier rekening mee. Gebruik geen grote semi-transparante PNG’s. Wil je PNG’s gebruiken – bijv. als overlay in je advertentie – maak ze dan alvast kleiner in Photoshop. Voor een advertentie met een formaat van 336 bij 280 pixels is het natuurlijk zinloos om een PNG met een hoogte van 1000 pixels te gebruiken.

4 ] Een duidelijke call-to-action
Wat wil je dat een kijker gaat doen? Het voordeel van beeldadvertentie op internet is dat mensen snel een bepaalde actie kunnen uitvoeren. Gebruik daarom een duidelijke ‘call-to-action’ oftewel een aanzet tot het doen van een actie. Een voorbeeld hiervan is een speciale kortingscode voor mensen die de displayadvertentie zien of een exclusieve dagaanbieding. Denk kritisch na: wat motiveert mijn achterban om ‘iets’ te doen?

5 ] Maak veel formaten
Google AdWords ondersteunt allerlei formaten. Zorg dat je jouw beeldadvertentie op veel formaten beschikbaar is, zodat Google de advertenties zo vaak mogelijk kan vertonen in het displaynetwerk.

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Marketing.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.