Jouw klanten willen direct geholpen worden. Zo doe je dat!

2018 wordt het jaar van chatbots, Whatsapp Business en live chat. Natuurlijk zagen we deze ontwikkelingen de afgelopen jaren al, maar dit jaar zijn deze tools onmisbaar geworden.

Onlangs presenteerde ASR een nieuwe website. Het is best even schrikken, want de bezoeker wordt direct geconfronteerd met een chatbot. De chatbot heet geen Sonja of Paul, maar spreekt namens de voltallige verzekeringsmaatschappij. “Geef hieronder aan wat je zoekt, dan helpen we je graag verder.” Vervolgens kun jij je vraag typen, waarna de site een product aanbeveelt of je verder helpt.

Een moedige keuze? Zeker, maar het is tevens heel slim. Sommige organisaties stoppen hun website vol met links, menu’s en afbeeldingen. Kijk eens naar de website van de Rabobank. Probeer hier maar eens snel iets te regelen. Na een minutenlange zoektocht vind je met wat geluk de juiste pagina, waar wordt geadviseerd om contact op te nemen met de lokale vestiging. Niet gebruiksvriendelijk.

Hetzelfde geldt voor Brasserie ‘t Zusje. Als ik wil reserveren, dan moet ik bellen naar een 0900-nummer. En ja, dat kost ook nog eens geld. Vervolgens hoor ik dat het restaurant tot eind maart vol zit en heb ik dus voor niks gebeld. Waarom plaatst ‘t Zusje niet gewoon een chatbot op de site? De chatbot helpt bezoekers bij reserveren of het tonen van de menukaart. Fraudegevoelig? Nee hoor. Vraag bezoekers een telefoonnummer, stuur vervolgens een sms’je met een code en pas na bevestiging van de code wordt de reservering definitief. Ideaal!

ASR stelt de bezoeker centraal en – nog belangrijker – neemt de bezoeker serieus. Dit blijkt wel uit het feit dat de chatbot geen naam heeft. Het bedrijf komt er gewoon voor uit dat het een geautomatiseerd proces is. Je noemt jouw computer toch ook geen Henk (hoop ik)?

Jouw klanten willen direct geholpen worden. Zij hebben geen zin om dagenlang te wachten op een antwoord. Ook bellen wordt als een drempel gezien. Of dit nu via een chatbot, live chat of Whatsapp is: dat maakt niet zoveel uit, als het maar goed werkt. Een live chat moet dus continu bemand zijn en een chatbot moet goed ingericht zijn. Maar als alles eenmaal staat, dan heb je een prachtig systeem dat conversieverhogend is.

Volg het voorbeeld van ASR en vertrouw op de kracht van direct contact.

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Online strategie.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.