Scrollen websites

Jouw website bezoekers scrollen

Afgelopen weken heb ik verschillende keren een discussie gehad over het scrollen op websites. Scrollen mensen nou wel of niet? En wat is de belangrijkste plaats op een website, boven of onder “de vouw”. Om de volgende keer met keiharde cijfers te komen, besloot ik een blog te schrijven.

Om te beginnen wil ik starten met het uitleggen van de term “de vouw”.

De vouw is het gedeelte op een website dat niet direct zichtbaar is wanneer de bezoeker op de website komt. Om het gedeelte onder de vouw te bekijken moeten bezoekers dus scrollen.

De term bestaat al lang en is afkomstig uit de tijd dat kranten hun gouden jaren beleefden. De oorspronkelijke term is “Above the fold” en hiermee wordt de bovenste helft van een krant bedoeld. Ondertussen is ”de vouw” een bekende term en weet vrijwel iedereen wat er mee word bedoeld.

Ze scrollen niet, dus prop de call to action boven de vouw

Dit was jarenlang de gedachtengang van de meeste marketeers. Om het belangrijkste doel van de pagina te bereiken wordt vaak een call to action ingezet. Het was van groot belang dat deze call to action direct in beeld kwam dus werd deze boven “de vouw” weergegeven. Er werd namelijk gedacht dat onder de vouw de call to action geen zin had omdat dit gedeelte van de website toch niet werd gelezen. Maar dat is dus niet helemaal waar, tenminste niet meer. Er wordt namelijk gescrolld.

Er wordt gescrolld

Om allereerst te ontkrachtigen dat bezoekers van websites wel degelijk scrollen, ben ik op zoek gegaan naar betrouwbare onderzoeken. Ik heb er een aantal gevonden. Om te starten begin ik met een oud onderzoek tussen november 2006 en december 2006. In deze 2 maanden heeft de dienst Clicktale (een online dienst die precies bijhoudt wat de bezoekers doen op je website door onder andere te kijken naar de muisbewegingen en de muisklikken) een onderzoek gedaan naar het scrollgedrag op 120.000 pagina’s. De resultaten waren als volgt:

  • 91% van alle bekeken pagina’s hadden een scrolbar.
  • 76% van de bezoekers maakte gebruik van de scrolbar.
  • 22% van de bezoekers scrolde door tot het einde van de pagina.

Uit dit onderzoek blijkt dus al, bezoekers scrollen wel!

Een recenter onderzoek is gedaan door design agency Huge. Zij hebben in een onderzoek vier verschillende scenario’s bedacht om te kijken of mensen scrollen. De volgende 4 scenario’s zijn onderzocht:

  • Een afbeelding die het gehele scherm in beslag neemt zonder een aanwijzing om te scrollen;
  • Een afbeelding die het gehele scherm in beslag neemt met een aanwijzing (een pijl naar beneden of iets dergelijks) dat bezoekers moeten scrollen;
  • Een korte afbeelding die niet het gehele scherm in beslag neemt inclusief een gedeelte van de tekst die onder de afbeelding wordt weergegeven;
  • Een geanimeerde afbeelding met een bewegend element die bezoekers naar het gedeelte onder de afbeelding dirigeert.
Scrollen op website

Bron: http://www.hugeinc.com

 

De uitkomsten zijn direct te vinden in de afbeelding. Uiteindelijk is er 1 algemene conclusie te trekken uit dit onderzoek, in alle gevallen scrolde de deelnemers op de website. Het maakte niet uit welk scenario de deelnemers voorgeschoteld kregen.

Conclusie

Als we alle onderzoeken samen pakken is er dus een algemene conclusie te trekken. Bezoekers scrollen op websites, zowel op de desktopversie als op een mobiele versie (op een mobile device is scrollen helemaal ingeburgerd). Geloof je mij nog steeds niet? Bekijk het overzicht van alle onderzoeken op Myth #3: People don’t scroll. Nu betekent dit niet dat jij alleen maar lange websites moet laten bouwen. Kijk goed naar het type bedrijf, het doel van de website en alle variabelen die het design van de website beïnvloeden. Maar anno 2015 weten wij in ieder geval zeker, er wordt op websites gescrolld!

Next week

In de paragraaf Ze scrollen niet, dus prop de call to action boven “de vouw” had ik het al over call to actions boven en onder de vouw. Omdat deze post ging over het scrollen op websites wil ik niet meer aandacht besteden aan de beste plek om jouw call to action te plaatsen. Natuurlijk vind ik het wel tof om hierover dingen te vertellen dus schrijf ik volgende week een blog over: Call to actions, boven of onder de vouw?

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Marketing, Online strategie, Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.