Wat is eigenlijk effectieve remarketing?

Onlangs besprak ik de voordelen van remarketing op mijn blog. Ik kreeg van een klant de vraag hoe remarketing het meest kan opleveren. Er is helaas geen kant en klare oplossing, maar ik geef hier een paar tips hoe je jouw remarketingdoelgroep samenstelt.

In Google Analytics kun je een zogenoemde remarketinglijst maken. Het mooie hieraan is dat je precies kunt selecteren wie je wel en wie je niet opneemt. Want laten we eerlijk zijn: niet alle bezoekers op jouw website hebben de intentie om een offerte aan te vragen of om een product te kopen. Je kunt je euro maar eenmaal uitgeven, dus moet er spaarzaam met remarketing worden omgegaan.

Om uit te leggen wat effectieve remarketing is, geef ik eerst een paar voorbeelden van wat effectieve remarketing niet is.

Dit is geen effectieve remarketing

Een klant besloot zelfstandig een remarketingcampagne op te zetten. Hij ontving op dat moment 100 bezoekers per maand. Het dagbudget van de campagne was 20 euro. Dat is echter veel te hoog. Met 1 euro is het mogelijk om ongeveer duizend mensen in het displaynetwerk van Google te bereiken. Je kunt je voorstellen dat de 100 bezoekers werden overspoeld met advertenties. Teveel herhaling zorgt weer voor frustratie. Effectieve remarketing is dus de juiste balans vinden. Eventueel kun je een frequency cap instellen. Een frequency cap van 3 per dag betekent dat jouw advertentie slechts drie keer per dag vertoond wordt aan dezelfde gebruiker.

Een ander voorbeeld van niet-effectieve remarketing is een eigenaar van een grote webshop met maar één algemene remarketingadvertentie. Echter is het slimmer om op productniveau remarketing te bedrijven. Als iemand het nieuwe boek van Dan Brown heeft bekeken op Bol.com, dan is het verstandig om dat ene boek te laten zien in een remarketingadvertentie. Adverteren met de naam Bol.com is misschien goed voor naamsbekendheid, maar zal niet conversieverhogend zijn.

Tips voor effectieve remarketing

Maar wat is dan effectieve remarketing? Voor veel bedrijven geldt het volgende: de juiste advertentie laten zien aan bezoekers met een verhoogde koopintentie. Eerst selecteer je bezoekers die een verhoogde koopintentie hebben. Dan denk ik bijvoorbeeld aan bezoekers die lang op jouw website blijven of die bepaalde pagina’s bezoeken (bijv. ‘offerte aanvragen’ of ‘brochure aanvragen’), maar die uiteindelijk nog geen bestelling hebben gedaan of een offerte hebben verstuurd. Deze bezoekers zijn het makkelijkst over te halen om alsnog ‘iets’ te doen en waarbij remarketing het duwtje in de rug kan geven.

Eenmaal de remarketinglijst gemaakt? Dan begint de volgende stap: remarketingadvertenties maken. Zorg dat je niet alleen algemene advertenties maakt, maar ook op een dieper niveau advertenties maakt. Google AdWords heeft een handige functie om dynamische remarketing te activeren. In dat geval krijgen bezoekers op andere sites producten te zien, die ze eerder zagen. Je kent dat vast wel van bijv. Zalando, waarbij een bepaald t-shirt 100 keer voorbij komt (tot je deze koopt). Bij AdWords is dit vaak in een paar klikken geregeld: koppel een datafeed, kies een template om producten te tonen en klaar is Kees.

De perfecte beeldadvertentie

Overigens kun je ook zelf beeldadvertenties maken. In de volgende blog geef ik een paar tips voor de perfecte beeldadvertentie.

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Marketing.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.