Design

Het belang van design

Design, dat kunnen wij zelf ook wel. Deze zin hoor ik regelmatig terugkomen. Aan mij de taak om jou te overtuigen dat een goed design cruciaal is. Dat doe ik in deze blog door het noemen van een aantal redenen. Ben jij het er niet mee eens? Reageer onderaan deze pagina en geef jouw mening!

4 lagen van design

Volgens het Orders of Design-model van professor Richard Buchanan zijn er 4 lagen in een design. Ik zal deze allereerst kort omschrijven.

  1. Grafisch, het visuele aspect. Illustraties, iconen, vormen, kleurgebruik en afbeeldingen.
  2. Functioneel ontwerp,  een beschrijving van alle te ontwikkelen functionaliteiten (van de website).
  3. Interaction design, definieert de definitieve structuur (van de website). Gebruiksvriendelijkheid staat hier centraal.
  4. kern- of design principles, de algemene stijl van het gehele bedrijf.

Het belang van een goed design

Hieronder volgen een aantal redenen waarom design belangrijk is voor jou bedrijf(strategie)

1. Onderscheidend vermogen

In de eerste plaats biedt design direct het vermogen om je te onderscheiden van je concurrenten. In veel gevallen is een goed design, zowel hoe het eruitziet als het werkt, een doorslaggevende factor bij het kiezen van een product of dienst. In mijn blog “inspiratie op Mallorca 2015” citeerde ik het volgende:

Veel gasten gaan de fout in door zich af te vragen of ze een idee moeten vastleggen in patenten en dergelijke. Dat is echt een onwijs domme gedachtengang.
1: Jouw idee is niet uniek
2: Het zit hem niet in het idee
Facebook is niet zo groot geworden omdat er nog geen sociaal netwerk was, maar door de uitvoering ervan. Het gaat niet om dat goede idee voor die app, nee, je moet het maken. En als jij de beste uitvoering hebt, ben je spekkoper.

– Alexander Klöpping, Blendle

De uitvoering/ het design bepalen dus in zekere mate het succes van jouw bedrijf.

2. Gratis marketing

Met een product dat een goed design heeft (zowel functioneel als visueel) heeft de gebruiker sneller een positieve ervaring. De belangrijkste reclame blijft mond-tot-mond reclame en producten waar mensen enthousiast over zijn worden sneller doorverteld. Tegenwoordig zijn de vormen van mond-tot-mond reclame natuurlijk wel anders geworden.  Het online delen van ervaringen is namelijk ook een vorm van mond-tot-mond reclame.

3. Design zorg voor innovatie

Creatief denken kan zorgen voor innovatie. Het financieel dagblad schrijft het volgende.

In het design denken draait het niet meer alleen om het mooie ontwerp van een product, een app of de website, legt Shapiro uit. Bij design denken maken designbeginselen als het centraal stellen van de eindgebruiker en gebruiksgemak in de hele organisatie een opmars. Designers zijn gericht op het grotere probleem, ze omarmen abstracte uitdagingen en onzekerheden. Door het aanwakkeren van de verbeelding ontstaan nieuwe ideeën en innovatie, zo is de gedachte.

Om af te sluiten nemen we Google en Apple als voorbeeld:

Tot 2012 bestond het productaanbod van Google uit tal van verschillende applicaties en interfaces die elk door afzonderlijke teams werden ontwikkeld. Het resultaat was dat al die applicaties er niet alleen anders uitzagen, maar ook maar weinig met elkaar geïntegreerd waren. Toen Larry Page werd benoemd als directeur riep hij de designers van al die verschillende teams bij elkaar en gaf hen niet alleen de opdracht, maar ook het mandaat om al die verschillende applicaties opnieuw te ontwerpen en te integreren om te komen tot een consistente Google-experience. De producten van Google zijn sindsdien een stuk fijner om te zien en te gebruiken. En onder de noemer ‘material design’ biedt het nu zelfs advies aan externe softwareontwikkelaars over hoe digitale producten in elkaar horen te zitten.


Technisch gezien zit er maar weinig verschil tussen de prestaties van een Dell-laptop en een Macbook van Apple. Toch zullen relatief weinig gebruikers onder de indruk van een nieuwe Dell zijn, terwijl ze bij Apple in hun slaapzak voor de winkeldeur liggen. Design, in de meest brede zin van het woord, speelt hier een belangrijke rol in.

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Marketing, Online strategie, Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.