quote eenvoud

Eenvoud en focus in webdesign

Ik krijg regelmatig de vraag waarom er een quote van Albert Einstein op de homepage van Wedouble staat.  In dit blogartikel ga ik verder in op eenvoud in design en waarom “less is more” in veel gevallen opgaat. Uiteindelijk begrijp jij waarom ik eenvoud enorm belangrijk vind tijdens het ontwikkelen van concepten.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler.

– Albert Einstein –

Eenvoud en zijn kracht

Eenvoud zorgt voor een focus. In een wereld die vol met afleiding zit en waar er iedere dag keuze mogelijkheden bij komen, is het niet zo gek dat wij opzoek gaan naar gebruikerservaringen die eenvoudig zijn.

Eenvoud zorgt voor helderheid in plaats van verwarring. Doordat er ontzettend veel afleidingen zijn zoeken wij sneller naar eenvoudige concepten waarbij minder nagedacht hoeft te worden. Door het verminderen van de keuzemogelijkheden en de afleidingen worden doelen centraler gesteld en dit bevordert het uiteindelijke resultaat. Er zijn immers maar weinig andere uitvoerbare mogelijkheden.

Precies om deze redenen proberen wij all onze opdrachten zo eenvoudig mogelijk te maken voor de eindgebruiker. Vaak kan je tal van functies toevoegen aan een website of in het design van een logo of flyer, maar zijn deze functies ook echt nodig? Door eenvoud te gebruiken, wordt het eindproduct eerder vertrouwd en is er meer openheid voor de eindgebruiker. Voor wie denkt dat eenvoud zorgt voor een makkelijkere klus voor ons, heeft het alleen mis. Gelukkig zijn er in het boek ‘Simple and Usable (New Riders, 2011) 4 praktische strategieën besproken om eenvoud te bereiken.

4 strategieën om eenvoud te bereiken

De 4 strategieën die in het boek beschreven worden zijn: weghalen, organiseren, verbergen en verplaatsen. Bij iedere strategie zal ook een duidelijk voorbeeld worden gegeven.

Weghalen

De meest  vanzelfsprekende strategie is weghalen. Door het weghalen van afleidingen wordt het doel centraler gesteld.  Vraag jezelf af of die functionaliteit op jouw website wel echt nodig is en probeer het primaire doel centraal te stellen.

Google doet dit natuurlijk verschrikkelijk goed. Het centrale doel van google is het zoeken naar informatie. Google biedt maar 1 functionaliteit per pagina aan. Wanneer dit vergeleken wordt met de andere zoekmachine Yahoo, zie je dat Yahoo de focus mist. De pagina is veel te druk en bied meerdere functionaliteiten aan.

Eenvoud webdesign

Eenvoud webdesign

Tips voor deze strategie:

  • Vraag jezelf af waarom deze functionaliteit noodzakelijk is;
  • Zorg dat jij primaire en secundaire doelen opstelt. Definieer de toptaken;
  • Denk altijd vanuit de eindgebruiker.

Organiseren

Door de layout van een website goed te organiseren, breng je focus en een duidelijk hiërarchie aan. De gebruiker snapt beter wat de belangrijkste taken zijn en krijgt de mogelijkheid om de functionaliteit direct uit te voeren.

Deze strategie kan je toepassen op websites of applicaties met veel verschillende functionaliteiten of op websites waar een hoop informatie word aangeboden. Een voorbeeld van een website met veel informatie is nu.nl. Wanneer deze vergeleken wordt met de website van het ad.nl, valt te zien dat de website van nu.nl rustiger oogt. Het nieuws staat centraal en de andere functionaliteiten zijn bijzaak.

AD vs NU. Nu heeft een betere layout organisatie

AD vs NU. Nu heeft een betere layout

Tips voor deze strategie:

  • Gebruik bij de indeling van jouw website duidelijke blokken;
  • Organiseer op basis van doelen en gebruiksonderzoek.

Verbergen

Strategie nummer 3 is verbergen. Met verbergen wordt het weglaten van elementen bedoeld wanneer deze niet perse gebruikt hoeven te worden. Bijvoorbeeld wanneer bepaalde functionaliteiten alleen interessant zijn voor een bepaalde gebruikersgroep of binnen een bepaalde context.

Voor deze strategie refereer ik naar mijn eigen website. Wanneer er op een mobiel apparaat gezocht wordt naar een bedrijf, zijn gebruikers vaak op zoek naar contactinformatie. Uit deze gedachte heb ik de bel mij functionaliteit direct aangeboden aan gebruikers die mijn website bezoeken vanaf een mobiel apparaat.

Wedouble vs Wedouble mobiel

Wedouble vs Wedouble mobiel

Tips voor deze strategie:

  • Maak gebruik van moderne technieken om de juiste informatie in de juiste context te tonen;
  • Leer jouw gebruikers kennen en pas hierop de functionaliteiten aan.

Verplaatsen

De laatste strategie is verplaatsen. Dit is simpelweg een functionaliteit verplaatsen naar elders, bijvoorbeeld een andere pagina op een website of een ander device. Sommige devices lenen zich gewoon beter voor bepaalde functionaliteiten dan andere.

De app Runkeeper heeft dat bijvoorbeeld goed begrepen. De app wordt op de mobiel gebruikt om de gegevens te verzamelen tijdens het rennen. Het meenemen van een laptop tijdens een hardloopsessie is daar immers minder geschikt voor. Maar voor het zien van een overzicht van jouw resultaten word je doorverwezen naar de desktopversie. Het is daar natuurlijk een stuk overzichtelijker dan op de mobiel.

Tips voor deze strategie:

  • Gebruik de kracht van ieder platform of device;
  • Zorg voor 1 gebruikerservaring op alle devices;
  • Bekijk waar iedere functionaliteit het beste tot zijn recht komt.

Volgende blogs

Tijdens het schrijven van dit blog ontdekte ik dat ik nog veel meer wilde vertellen over eenvoud en psychologie binnen websites en apps. Binnenkort zal ik dus nog een keer inhaken op dit onderwerp. Stay tuned!

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Online strategie, Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.