Kleuren

De betekenis van kleuren in webdesign

Kleuren op websites en reclame uitingen worden vaak gekozen op basis van persoonlijke voorkeur of omdat de kleuren gebruikt worden in de hele huisstijl van het bedrijf. Maar eigenlijk zijn kleuren ontzettend belangrijk in het design van jouw website en alle communicatie uitingen. Al sinds het begin van de reclame roepen kleuren een bepaalde associatie op. Kleuren zijn dus ontzettend belangrijk als het om merkbeleving gaat. In deze blogpost behandel ik welke associaties de meest voorkomende kleuren oproepen en hoe jij dit kan gebruiken in het design van jouw communicatie uitingen.

Kleurassociatie

Per kleur zal besproken worden wat de kleur over het algemeen voor associaties oproept. Soms zit er zelfs verschil in de donkere tinten en lichte tinten van een kleur. De tinten van een kleur worden niet besproken.

Rood 

Rood is een kleur die urgentie aanduidt. Rood staat voor energie, enthousiasme, kracht, warmte en opwinding. Dit zijn natuurlijk allemaal positieve associaties maar rood heeft ook negatieve associaties. Denk hierbij aan angst, gevaar of bloed.
Een leuk bijkomend fysiek effect is dat rood onze hartslag verhoogt. Door het verhogen van onze hartslag lijkt de tijd sneller te gaan. Dit kan mensen stimuleren om sneller actie te ondernemen.

Roze

Roze staat voor liefde, zorg, romantiek, warmte en is een vrouwelijke kleur. Net zoals rood heeft roze ook een fysiek effect. Dit effect is echter wel eerder rustgevend dan stimulerend. Een actie zal er dus niet sneller door worden ondernomen.

Groen

Groen is de kleur van balans, verfrissing, herstel, gezondheid en evenwicht. Daarnaast roept het natuurlijk ook associaties op met het milieu. Groen geeft je een ontspannen gevoel en wekt positiviteit op. Bovendien wordt de kleur groen het makkelijks door je ogen verwerkt.

Blauw

Wereldwijd gezien is blauw de meest favoriete kleur. Dit komt omdat blauw voor betrouwbaarheid, loyaliteit, oprechtheid en effectiviteit staat. Blauw symboliseert vrede, rust en kalmte en staat ook voor vertrouwen en eerlijkheid.
Als we gaan kijken naar het effect wat optreed bij de kleur blauw is er een verschil te zien tussen de lichte en de de donkere variant. De lichte kleur bevordert de concentratie en de donkere variant stimuleert het helder denken.

Turquoise

Ik had gezegd dat ik alleen de meest voorkomende kleuren ging behandelen, maar omdat ik zelf de kleur turquoise op mijn site gebruik maak ik even een kleine uitzondering. Ik heb turquoise gekozen omdat deze kleur tussen groen en blauw instaat. Het staat voor verfrissing maar ook betrouwbaarheid en effectiviteit. Daarnaast creëert het rust wat ik ontzettend belangrijk vind. Eenvoud zorgt namelijk voor focus en rust.

Lees ook: Eenvoud en focus in webdesign

Geel

Geel wordt gezien als een kleur die jouw aandacht grijpt. Het is een optimistische kleur die zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid uitstraalt. Doordat geel emotie stimuleert is het een kleur die zorgt voor emoties van zelfvertrouwen van optimisme. Maar ook bij geel zit een keerzijde aan het overmatig gebruik van deze kleur. Te veel geel zorgt voor onrustigheid en bezorgdheid.

Paars

Luxe, visie, kwaliteit en waarheid wordt geassocieerd met paars. Het stimuleert het bewustzijn waardoor paars het denken bevordert. Doordat paars geassocieerd wordt met luxe kan het dus prima in verband gebracht worden met de best mogelijk kwaliteit. Bij buitensporig gebruik kan paars ervoor zorgen dat er langer over keuzes wordt nagedacht.

Oranje

Oranje, de kleur van het mooie Nederland wordt geassocieerd met warmte, veiligheid passie en plezier. Daarnaast zorgt het voor balans en wordt het geassocieerd met fysiek comfort en eten. Oranje vraagt ook de aandacht dus kan goed gebruik worden om belangrijke elementen in de website uit te lichten.

Bruin

Bruin wordt in verband gebracht met de aarde en de natuur. Het straalt warmte en betrouwbaarheid uit en zorgt bovendien voor rust. Bruin is een solide en betrouwbare kleur en zorgt voor eenvoud en rust.

De niet kleuren kleuren

Natuurlijk hebben we ook altijd nog de kleuren die eigenlijk officieel niet onder kleuren vallen. Hiermee bedoel ik natuurlijk wit zwart en grijs. Zelf maak ik ontzettend veel gebruik van deze kleuren omdat ze zorgen voor eenvoud en rust. Het overmatig gebruik van echte kleuren zorgt voor drukte en onrust. Zelf probeer ik kleur in te brengen door middel van afbeeldingen. Goede fotografie versterkt namelijk het onderwerp.

Wit

Wit is een belangrijke kleur om eenvoud, helderheid en hygiene aan te geven.  Het wordt vaak geassocieerd met verfijning en efficiëntie. In design zorgt wit bovendien voor een verhoogde perceptie van ruimte. Het zorgt er voor dat jouw design fris en verzorgd eruit ziet.

Zwart

Zwart is een combinatie van alle kleuren. Het is een kleur die helderheid en veiligheid communiceert en met zich meebrengt. Zwart kan een hoge aantrekkingskracht met zich mee brengen.

Grijs

De meest neutrale kleur is grijs. Grijs brengt ook de minst psychologische effecten met zich mee. Dit betekent niet dat de kleur makkelijk overvloedig gebruikt kan worden. Te veel grijs kan namelijk zorgen voor deprimerende werking waardoor de kleur een remmend effect kan hebben.

De juiste kleurkeuze per geslacht

Nu jij de mentale en psychologische associaties weet van iedere kleur betekent dit niet dat je te pas en te onpas die kleur moet gebruiken. Het is namelijk belangrijk dat de kleur wel binnen jouw huiststijl en de juiste context past. Wanneer jij dus bijvoorbeeld praat over een luxe product, moet jij niet de kleur paars gebruiken als dit niet binnen het design past. Een kleur zonder een goed design en de juiste context heeft geen zin.

Naast de mentale en psychologische associatie kan je ook rekening houden met de kleurvoorkeur van een geslacht. Wanneer jij bijvoorbeeld een product speciaal voor de man of vrouw verkoopt, kan de kleurvoorkeur interessant zijn. In het onderzoek True colors‘-infographic van KISSmetrics staan alle voorkeuren overzichtelijk weergegeven.

kleurvoorkeur

Kleurvoorkeur man/vrouw. (afbeelding True colors‘-infographic van KISSmetrics)

 

Conclusie

Color-wheelHet kiezen van een kleur voor jouw communicatie uitingen is dus niet makkelijk. Je moet met een hoop verschillende aspecten rekening houden. Wanneer jij meerdere kleuren wil gebruiken binnen het design van jouw communicatie uitingen zijn er verschillende tools die jouw hierbij kunnen helpen. De bekendste is misschien wel het kleurenwiel van Johannes Itten. Binnenkort zal ik uitleggen hoe jij dit kleurenwiel kan gebruiken om de kleuren binnen jouw communicatie uitingen te kiezen.

 

 
Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Online strategie, Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.