Commitment en consistentie

Commitment en consistentie: Overtuig jouw bezoeker

Vandaag een korte blog over de psychologie van het overtuigen. Hoe zorg jij er dus bijvoorbeeld voor dat jouw bezoekers sneller overgaan tot aankopen. Commitment en consistentie is 1 van de 6 overtuigingstechnieken van Robert Cialdini.

De reden dat ik deze blog schrijf is eigenlijk omdat ik een experiment las waarin deze techniek werd toegepast. Onderstaand is het experiment te lezen. Het experiment komt uit het boek Invloed van Robert Cialdini.

 

Het experiment

Een van de leukste voorbeelden in Cialdini’s boek Invloed is het experiment waarbij een onderzoeker zich als vrijwilliger voordeed in een woonwijk in Californië. Hij ging van deur tot deur met het absurde verzoek of er een groot aanplakbord in hun tuin geplaatst mocht worden met de tekst “Rijd voorzichtig”.

In de meeste gevallen werd het verzoek afgewezen, maar in 1 straat gebeurde iets opmerkelijks. Hier stemde 76% van de bewoners ermee in om zo’n groot, foeilelijk bord in hun voortuin te plaatsen.

Waarom? In deze straat was een paar weken eerder door een andere vrijwilliger aangebeld met het verzoek een sticker zichtbaar op de voorruit te bevestigen met daarop “Rijd veilig”. Het was zo’n klein verzoek dat bijna iedereen dit ook deed.

Omdat ze met dit kleine verzoek hadden ingestemd, wilden ze voor het verzoek van het grote bord niet meer terugkrabbelen. Mensen handelen nu eenmaal het liefst in overeenstemming met wat ze eerder hebben gezegd of gedaan.

 

Alle bezoekers zeggen JA tegen …

Deze overtuigingstechniek is dus eigenlijk heel erg simpel. Je laat jouw bezoekers eerst ja zeggen op een kleine beslissing en vervolgens biedt jij pas jouw hoofd- product of dienst aan.

Deze kleine beslissing kan van alles zijn:

  • Inschrijven op een mailinglijst;
  • Liken op Facebook;
  • Het verspreiden van een video (Delen op Social Media).

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden te bedenken om dit in te zetten voor jouw website, marketingcampagne of webshop. Wees dus creatief en zorg dat jouw bezoeker eerst ja zegt op een kleine beslissing. Dit betekent uiteraard niet dat er vervolgens altijd over wordt gegaan tot een aankoop. Maar in het algemeen geldt: Wie A zegt -> Zegt ook sneller B.

 

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Marketing, Online strategie.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.