Call to actions, boven of onder de vouw?

Vorige week heb ik een blog geschreven over het scrollen op websites. In deze blog had ik het over de term”de vouw” en dat vroeger alle marketeers de call to action boven de vouw propte. Dit werd gedaan omdat marketeers dachten dat bezoekers van websites weinig scrolde. Uit mijn vorige blog bleek al dat bezoekers van websites anno 2015 het helemaal geen probleem meer vinden om te scrollen. Dus wat is nu eigenlijk de beste plek om jouw call to action te plaatsen?

Piramide van overtuigen

Of bezoekers van jouw website de gewenste call to action uit voeren hangt af van meerdere factoren. Deze factoren zijn te verdelen in 4 verschillende categorieën.

Piramide van overtuigen

Piramide van overtuigen

 

  • Functionality: Het uit kunnen voeren van verschillende acties;
  • Usability: Het wegnemen van drempels om deze actie uit te voeren;
  • User experience en persuasion: Nummer 3 en 4 gaan over het overtuigen en het wegnemen van angsten.

Een belangrijke factor is dus ook de plaats waar de call to action wordt weergegeven.

Onder of boven de vouw?

In mijn vorige blog schreef ik dus al dat bezoekers anno 2015 scrollen op websites. Betekent dit dus dat onder de vouw net zo belangrijk is geworden als boven de vouw? Om heel eerlijk te zijn valt hier niet direct antwoord op te geven. Het is nog steeds zo dat alles boven de vouw direct in beeld komt als bezoekers de website bezoeken, dus dit blijft een onwijs belangrijk positie om de aandacht van jouw bezoeker te trekken.

Andere onderzoeken tonen daarin tegen weer aan dat websites meer conversie hadden als de call to action onder de vouw werd weergegeven. Hieruit blijkt dus dat er simpelweg niet eenvoudig een antwoord op te geven is. Een goede manier om te onderzoeken wat jouw meer conversie oplevert zijn A/B tests. Met deze testen test je verschillende layouts op conversiepercentage.

Soorten bezoeker

De discussie of de call to action boven of onder de vouw moet worden weergegeven, is ook moeilijk te beantwoorden omdat bezoekers nooit hetzelfde zijn. Bezoekers kunnen worden ingedeeld in 4 verschillende categorieën (volgens het MBTI model).

  • Competitieve bezoeker: beslist snel op basis van feiten
  • Spontane bezoeker: beslist snel op basis van gevoel
  • Methodische bezoeker: beslist langzaam op basis van feiten
  • Humane bezoeker: beslist langzaam op basis van gevoel

Conclusie

Aan de hand van bovenstaande feiten valt dus moeilijk te zeggen waar jij het beste jouw call to action toe kan voegen. Wat op website A werkt hoeft absoluut niet op website b te werken en andersom natuurlijk. Doe vooraf onderzoek naar het type website, jouw doelgroep en neem de tijd om de websites van jouw concurrenten te analyseren.

Als jouw website uiteindelijk online is, kunnen testen jouw meer informatie verschaffen. Test wat beter werkt voor jouw website bezoekers en blijf optimaliseren.

 

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Online strategie, Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.