5 goede alternatieven voor het hamburgermenu

Kijk eens in de statistieken van jouw website. Grote kans dat er dit jaar voor het eerst meer mobiele bezoekers dan desktopbezoekers op jouw site landen. Je mobiele site is dus belangrijker dan ooit en verdient extra aandacht.

Veel mobiele sites maken gebruik van een hamburgermenu. Het is niet slecht om veel menu-items onder een hamburger te verbergen, maar er zijn betere alternatieven.

Zo kun je op jouw mobiele site iconen tonen in de menubalk. Iconen zijn kleiner, makkelijker aan te klikken en het is direct voor veel mensen duidelijk wat er wordt bedoeld. Een alternatief is om iconen met labels te tonen, zoals hieronder.

Mobiele menu op LinkedIn toont iconen zonder labels.

Een andere oplossing is om te werken met een zogenoemd oprolbaar menu. Wanneer het scherm kleiner wordt, verdwijnen eerst de minder belangrijke menu-items, maar blijven bepaalde belangrijke menu-items wel zichtbaar. Op een kleine mobiele telefoon zijn er dan altijd nog twee of drie menu-items te zien.

Wat ik ook steeds vaker zie is een horizontaal scrolbaar menu. Een bezoeker kan het menu naar links (of naar rechts) slepen en ziet dan meer menu-items. Medium.com en Google hebben bijvoorbeeld een horizontaal scrollbaar menu. Het is – in mijn ogen – niet de beste oplossing, want hoe weet een bezoeker dat hij van links naar kan scrollen? Het verloopje aan het eind van het menu verraadt dat er meer te zien is, maar hebben bezoekers die minder ‘tech-savvy’ zijn dit door?

Horizontaal scrolbaar menu op Medium. Des te groter het scherm, des te meer items verschijnen in beeld.

Het laatste alternatief is een dropdown menu. Handig wanneer de menu-items aan dezelfde kapstok hangen. Stel dat je heel veel mogelijkheden biedt om artikelen te delen, dan kun je aan het eind van een bericht een dropdown menu tonen met als naam ‘Deel dit bericht’. Na het uitklappen zijn alle sociale media zichtbaar.

Waarom niet gewoon een hamburger tonen?

Een hamburgermenu is vaak de makkelijkste manier om mobiele navigatie in te bouwen. Een hamburger is klein en past dus gemakkelijk op een mobiele site. Het voordeel van een hamburger is dat de aandacht uitgaat naar de rest van de pagina, dus de content. Het grote nadeel van een hamburger is dat een bezoeker de menu-items niet direct ziet. Hij moet dus eerst op het hamburgermenu klikken om het menu te openen. Dit vormt een drempel voor bezoekers om door te klikken.

Maar – zoals je ziet – zijn er genoeg alternatieven. Onderzoek altijd wat de beste oplossing is voor jouw mobiele site.

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.