Dit zijn 6 trends voor websites in 2018

Een nieuw jaar staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten op het gebied van webdesign en technologie? Dit zijn de belangrijkste trends voor het nieuwe jaar.

#1 Slimme chatbots en kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie en machine-learning wordt steeds vaker ingezet om de taak van mensen over te nemen. Computers bepalen dankzij algoritmes welke shows jij moet zien op Netflix en welke liedjes jij mogelijk leuk vindt op Spotify. Ook online gaat het een impact hebben. Chatbots worden steeds slimmer en kunnen steeds meer vragen van bezoekers beantwoorden. Handig, want dit ontlast de klantenservice. Ook bepalen algoritmes welke potentiële klanten een grote kans hebben om te converteren, waardoor het marketingbudget beter besteed kan worden of de website er voor iedere bezoeker anders uitziet.

#2 Weg met stockfoto’s

Zeg je abonnement op Shutterstock maar op. In 2018 draait het om authentieke fotografie. Laat zien dat je echt bent. Ditzelfde geldt overigens voor online video. Online video is al een tijdje een trend, maar we zien steeds vaker dat bedrijven snel zelf een video in elkaar zetten om niet achter te lopen. Wij adviseren om een goede videograaf of fotograaf in te schakelen, die mooie beelden maakt voor op jouw website. Wij werken voor onze opdrachten bijvoorbeeld geregeld samen met Fotograaff!

#3 Augmented Reality

Augmented Reality is nooit echt goed van de grond gekomen, maar daar kan verandering in komen. Sinds iOS 11 is het makkelijker voor ontwikkelaars om augmented reality in hun apps te bouwen. Dit zorgt ongetwijfeld voor meer AR-toepassingen in 2018. Straks kun je even een dakkapel uitproberen op het dak van je huis of kun je alvast die ene nieuwe auto op je oprit zetten. Naast AR verwachten we ook nog heel veel van Virtual Reality.

#4  Asymmetrisch design

Alles in hokjes en vakjes? Nee hoor, teksten, video’s en afbeeldingen mogen in 2018 lekker door elkaar staan, waardoor websites nog unieker worden en content op een creatieve manier gepresenteerd kan worden. Het is een reactie op statisch responsive design. Jarenlang is content door designers in vaste kaders gegoten om makkelijk schaalbaar te maken op mobiele apparaten. Dat verandert nu.

#5  Unieke iconen & illustraties

Veel sites maken gebruik van iconen en illustraties, maar vaak worden standaard iconen gebruikt. In 2018 zien we meer unieke iconen en illustraties. Met spetterend beeldmateriaal kan een bedrijf zich onderscheiden. Zo ontwikkelden wij – in samenwerking met Wurld – de stijl voor LesautoDeal.nl, maar ook Kaktus is een goed voorbeeld van unieke illustraties.

#6  Mobile only

Sommige websites ontvangen anno 2018 alleen nog maar bezoekers via mobiele apparaten. Een responsive site is dan niet nodig. In plaats van ‘mobile first’ gaan we naar ‘mobile only’. Het voordeel hiervan is dat een website zo licht mogelijk gebouwd kan worden. Daarnaast sluit het design perfect aan bij wat een bezoeker op een mobiel apparaat verwacht.

Is jouw website goed leesbaar op mobiel? Tip: ga op een iPhone naar jouw mobiele site en schakel over naar de leesmodus. Je kunt dan goed een vergelijking maken. Misschien moet je overstappen op een ander lettertype, de achtergrond wit maken of de letters iets vergroten.

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.