5 conversietips voor betere formulieren

Bijna iedere website maakt wel gebruik van formulieren. Voorbeelden zijn contactformulieren, inschrijfformulieren of grote formulieren als je bijvoorbeeld wat wil afrekenen of een specifieke aanvraag wil doen. Er zijn dus veel verschillende formulieren en gebruikers vinden het ene formulier fijner dan het andere. Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder geef ik 5 tips om te zorgen voor een gebruiksvriendelijk en converterend formulier.

Tip 1: Less is more, houdt de formulieren eenvoudig en relevant

Kort samengevat, vraag alleen wat echt noodzakelijk is. Belangrijk bij het converteren is dat het een laagdrempelig en logisch formulier is. Stel, jij wil een vraag stellen over een product. Dit doe je via het contactformulier wat op de pagina word weergegeven. In dit contactformulier moet je verplicht je adres, postcode, en plaats opgeven. Dit zou een grote conversiekiller kunnen zijn.

Mensen willen een eenvoudige vraag stellen en het antwoord telefonisch of via de e-mail ontvangen. De adresgegevens zijn hierbij dus helemaal niet noodzakelijk. Mensen zijn nog steeds kritisch als het gaat om privacy op het internet, onnodige gegevens worden dus liever niet ingevuld.

Tip 2: Gebruik de juiste layout en geef duidelijk aan wat er ingevuld moet worden

Tip 2 sluit direct aan bij tip 1. Zorg altijd voor de juiste layout van het formulier en laat duidelijk zien welke gegevens jij van de gebruiker verwacht. Zorg ervoor dat elementen die voor afleiding zorgen, worden verwijderd. In sommige gevallen verwijderen marketeers zelfs de gehele menubalk van de website. Simpel en plat design werkt vaak het best!

Daarnaast moet je duidelijk aangeven welke gegevens er moeten worden ingevuld. Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld door het plaatsen van de tekst boven het invoerveld, of de instructies te plaatsen in het invoerveld. Deze tweede methode wordt de placeholder genoemd.

Tekst formulier

Links de tekst boven het invoerveld en rechts de tekst als placeholder

Alhoewel ik het zelf strakker vind staan (en soms ook wel eens toepas), blijkt uit onderzoek dat de placeholder conversieverlagend is. Dit heeft meerdere redenen. 1 van de redenen is bijvoorbeeld dat als eenmaal het veld is ingevuld, de instructies zijn verdwenen. Gebruik placholders dus alleen als beschrijving of als voorbeeld, maar niet ter vervanging van de beschrijving (dus niet ter vervanging van de veldnaam).

Tip 3: Geef formulier een call to action als titel

Om duidelijk te maken wat er gebeurt als de gebruiker het formulier in vult, is het belangrijk om het formulier een passende titel te geven. Dit formulier levert het hoogste conversiepercentage op als deze titel in de vorm van een call to action is geschreven. Naast dat het duidelijk is voor je gebruiker, kan het hem of haar ook over de streep trekken het formulier in te vullen.

Voorbeelden van call to actions boven formulieren zijn:

  • Meld je aan en ontvang …..
  • Registreer je nu voor …..!
  • Download nu gratis de ……….
  • Claim nu jouw ………

Tip 4: Gebruik een call to action om het formulier te verzenden

Bij veel formulieren staat onderaan een button om alle gegevens te versturen of in te dienen. Dat deze button ook nog een uitermate belangrijke rol speelt, wordt vaak vergeten. Het is namelijk de laatste mogelijkheid om jou gebruiker te overtuigen het ingevulde formulier ook daad werkelijk te verzenden of in te sturen. Gebruik dus ook voor deze button een call to action gebaseerd op het onderwerp van het formulier.

Voorbeelden van call to actions om het formulier te verzenden zijn:

  • Download dit …..
  • Registreren
  • Claim jouw …..
  • Schrijf mij in voor …..

Tip 5: Optimaliseer jouw formulier ook voor mobiele telefoons

Ongeveer de helft van jouw pagina bezoeken komt waarschijnlijk via mobiele telefoon en tablet. Ontzettend belangrijk is het dus dat ook op mobiele telefoons en tablets, het formulier goed werkt. Voorbeelden van het optimaliseren voor mobiele telefoons is het responsieve maken van het formulier en de velden in het formulier het juiste input type te geven.

Het juiste input type is belangrijk om het goede toetsenbord weer te geven op de mobiele telefoon. Hieronder zie je een voorbeeld van 2 mogelijke toetsenborden.

Toetsenbord-formulier

Links het toetsenbord voor het invullen van tekst en rechts het toetsenbord voor het invullen van cijfers

Conclusie

Naast deze 5 tips zijn er nog tal van andere conversietips voor formulieren. Voor meerinformatie kun je altijd even contact opnemen.

Deel dit bericht!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someoneShare on LinkedIn
Geplaatst in Online strategie, Website.

Vincent van der Graaff

Als online marketeer werk ik om bedrijven online te laten groeien. Dat is volgens mij alleen haalbaar door samen te werken. Ik combineer graag online strategieën met (wordpress)websites en de juiste online marketing instrumenten. Daarnaast werk ik ook aan de groei van Wedouble.